Eerste twee dagen!

31 december 2018 - äkäslompolo, Finland

We zijn in LAPLAND!!

Na een vliegreis van een kleine drie uur zijn we gisteren aangekomen in Kittila Airport. Dé airport van All You Need Is Love. Meteen voldoet het plaatje aan onze verwachting: koud, heeeeeel koud (-20) en heel veel sneeuw. We konden pas om 16:00 inchecken dus zijn we eerst gaan lunchen. Theo ging gelijk voor de rendiersoep! De soep was heerlijk. Hierna voorzagen we ons van warme kleding en gingen we naar de supermarkt. Het was een kort tripje. We zeiden de gevoelstemperatuur van -24 snel weer gedag en doken het restaurant in. Om 16:00 mochten we dan eindelijk naar ons huisje. Een houten chalet met openhaard.

Vandaag geen typische Lapland-activiteit ondernomen maar een dag geskied in het dichtbijgelegen Yllas (grootste skigebied van Finland). Prachtig gebied met brede pistes en niet erg druk. Er rijden vanuit het dorp waar we verblijven ieder uur speciale skibussen. De halte van deze bus was nog wel even zoeken, alle verkeersborden zijn namelijk volledig wit door de sneeuw.

Oja, we hebben gisteren flink wat flessen wijn ingekocht (o.a. voor de jaarwisseling). Flinke investering omdat de prijzen hier veel hoger liggen. Maar na een aantal wijntjes kwamen onze medereizigers er achter dat er 0,0% alcohol in zit. Wat blijkt? Alcoholverkoop wordt grotendeels gereguleerd door de staat en moet gekocht worden bij speciale winkels. Nu hebben we alsnog ergens een fles op de kop getikt gelukkig.

Wij wensen jullie allemaal alvast een gelukkig nieuwjaar!

Liefs!

1. Helma:
    1 januari 2019
    Hele mooie foto's, wel erg koud zo te zien. Voor jullie ook allemaal gelukkig nieuwjaar en geniet er nog van. Groeten Fred en Helma
  2. Annemarie & Emiel:
    Goedemiddag allemaal!
    Voor iedereen een heel gelukkig 2019, dat begint bij jullie al heel spectaculair daar in het hoge noorden. Wat een leuke foto’s en een heel grappig verhaal over de wijn zonder alcohol haha! Wij hebben wel wat alcohol op....maar zitten nu met goede voornemens op de bank 😉. Op de foto’s zie je aan jullie hoe koud het is, behalve bij Theo, die lijkt nergens last van te hebben. Echt stoer.
    Lieve groetjes vanuit Groesbeek en geniet van al het moois.
  3. Bart-Jan:
    1 januari 2019
    Een compleet andere wereld en het ziet er jaloersmakend uit! Geniet er van! Groetjes.