Rendierensafari & Noorderlicht!

5 januari 2019 - äkäslompolo, Finland

Eergisteren hebben we heerlijk gegeten bij Poro! Joris en Theo zijn voor de elk burger gegaan. Maja, Robbert en ik voor de zalm. Saskia koos voor de witvis. Deze moest ze echter nog wel fileren.

Gisteren wilden we gaan langlaufen maar de verhuur zat dicht.. (niet goed in de papieren gekeken). We hebben toen een korte ochtendwandeling gemaakt. In de middag zijn Joris, Saskia, Theo en Maja opnieuw gaan wandelen. Ze bleken op een langlaufpad te lopen...Na een paar keer aangesproken te zijn geworden door geïrriteerde langlaufers zijn ze maar huiswaarts gekeerd.

In de avond stond opnieuw een sneeuwscootersafari op de planning. Dit maal voor het Noorderlicht. Helaas hebben we het Noorderlicht toen niet gezien maar de tocht was erg leuk. Zo hielden we pauze in een hutje in the middle of nowhere, waar cranberrysap werd geserveerd.

Vandaag zijn we op rendiersafari geweest bij een Sami familie, aan de grens met Zweden. Onderweg kregen we informatie over de Finnen die in de grensstreek wonen. Zo probeert het buurland hen de Zweedse taal op te leggen en is het voor hen 240km rijden om het ziekenhuis te bereiken. Veel kinderen worden dan ook geboren in de ambulance ipv in het ziekenhuis zelf. Ook werd verteld dat alle rendieren die in Finland rondlopen eigendom zijn van een familie (ook zij die vrij in de natuur lopen). Dit kun je herkennen aan een symbool dat gesneden is in het oor. Oja, en er leven 7 beren in dit gebied! Spannend.

We mochten de rendieren voeren en daarnaast een rondje maken in de rendierslee. Het rendier van Theo en Maja, Max genaamd, was nog jong en daardoor ook een beetje tegendraads. Hierdoor liep hij nogal enthousiast naast onze slee. Daarnaast vertelden de Sami familie alles over het boederijleven. Super leuke excursie!!

Vanavond hebben we dan ook eindelijk het Noorderlicht gezien!!! Iedereen was helemaal enthousiast. De jongens waren druk met de camera en de dames schreeuwen naar welke kant ze het statief moesten draaien. Het is Joris gelukt om een paar mooie foto’s te schieten.

Morgen is onze laatste dag alweer en gaan we langlaufen en sneeuwschoenwandelen.

1. Annemarie & Emiel:
    5 januari 2019
    Alles gezien en gedaan! En dan toch nog het Noorderlicht, superleuk! Wat een prachtige reis is dit! En weer hele mooie foto’s. Morgen nog lekker een dagje in de sneeuw en dan zondag alweer huiswaarts! Veel plezier nog!
    Liefs!
  2. Simon en Lieke:
    5 januari 2019
    Wauw, wat een indrukwekkende reis! Jullie hebben echt al zoveel bijzondere dingen gedaan. Super leuke foto’s met de rendieren ook! Geniet van jullie laatste dag en we zijn echt heel benieuwd naar alle verhalen! Liefs
  3. Gerrie en Annelies:
    5 januari 2019
    Hallo allemaal, zo te lezen hebben jullie een schitterende vakantie gehad en alles wat in de planning lag gedaan en gezien. Mooie foto’s, ben benieuwd naar de rest. Nog een dagje en dan zit het er weer op. Veel plezier nog de laatste dag en we horen de verhalen binnenkort wel. Groete uut de Kamp!!
  4. Pierre en Mariette:
    5 januari 2019
    Wauw, wauw, wauw...……………. sprakeloos !
    Wat een belevenis. Dit pakken ze jullie niet meer af.
    Goede terugreis.
  5. Ineke Hoogstraten:
    5 januari 2019
    Whaaaw....!! Wat prachtig en héél indrukwekkend allemaal. Zo te zien hebben jullie er allemaal van genoten en in ieder geval een supermooie tijd
    samen gehad! Geniet met z'n allen nog even lekker van de laatste uurtjes en alvast een goeie terugvlucht, groetjes aan allen.