Sneeuwscooteren!

1 januari 2019 - äkäslompolo, Finland

Allereerst gelukkig nieuwjaar toegewenst aan alle volgers! We hopen dat jullie het nieuwe jaar mooi hebben ingeluid. Wij in ieder geval wel! Tevens bedankt voor de reacties op het verhaal van gisteren.

Vandaag was een mooie heldere dag met af en toe wat sneeuwval en -9 graden. -9 Celsius is voor ons normaal erg koud, maar hier beschouwen ze dat als een relatief hoge temperatuur.

Dit weer was ook wel gewenst voor de activiteit die we vandaag hebben ondernomen: een tocht van 65km (5,5 uur!) met sneeuwscooters naar een ijshotel (Snow Village).

Met een thermo overall, helm en gezichtsmasker mochten we per tweetal de sneeuwscooter op (deze overall ging nog over onze skikleding heen). Als Teletubbies liepen we rond, tot we plaats mochten nemen op onze sneeuwscooters.

Er zijn hier wegen speciaal bedoeld voor sneeuwscooters, en die wegen zijn niet allemaal lekker vlak. Integendeel, je gaat alle kanten op en als je je niet goed vast houdt val je met je neus in de sneeuw. In het begin ging onze sneeuwscooter er dan ook bijna vandoor zonder ons. De sneeuwscooters halen overigens zo’n 90 km/u op mooie vlaktes (alle meren zijn momenteel bevroren en die lenen zich uitstekend voor deze snelheden).

Bij het ijshotel mochten we ons opwarmen en kregen we een rendiersoep voorgeschoteld. Daarnaast hebben we ook het hotel bekeken. Ieder jaar bouwen ze het hotel opnieuw, en ze beginnen op de dag dat voor het eerst een temperatuur van -10 wordt bereikt. De bekende serie ‘Game of Thrones’ is inspiratie voor een deel van het bouwwerk.

Morgen staat een huskysafari op het programma!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Helma:
    2 januari 2019
    Super mooie ervaring, heel apart. Geniet er nog van.