Ho Chi Minhstad

21 augustus 2016 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Na een aantal dagen van stilte laten we weer eens wat van ons horen! De laatste paar dagen zijn aangebroken, donderdag 25 augustus vliegen we namelijk 's ochtends terug naar Amsterdam via Moskou.

We hebben dus dus allereerst twee dagen gespendeerd in een resort dat aan de zee ligt, een paar kilometer van Hoi An verwijderd. Een prachtig privéstrand en een groot zwembad. Ook de kamer en het ontbijt was het meest luxe wat we tot nu toe in dit land hebben gezien.

Na al dat luieren werd het weer tijd om verder te gaan naar onze volgende bestemming: Ho Chi Minhstad, het vroegere Saigon, ook wel het Parijs van het Oosten genoemd. Dit was wel even anders dan het resort. We hebben dat traject namelijk afgelegd met de nachttrein: meer dan 1000 in 16 uur. Toevallig deelden we de slaapcabine met een Nederlands stel uit Maastricht, dus dat was wel gezellig. Overigens lagen de bedden wel prima en de catering was ook goed geregeld (rijst met kip en groente voor 1,20 euro). Het enige smerige was het toilet, maarja, wat verwacht je als je met 50 man één toilet moet delen voor zo lange tijd?

We kwamen al vroeg aan in Saigon, rond 05:30 in de ochtend. Dus toen we arriveerden in het hotel was er natuurlijk nog geen kamer beschikbaar. Toen hebben we maar uitgebreid gebruik gemaakt van het ontbijt en verder hebben we een beetje in de lobby op onze telefoons zitten pingelen. Uiteindelijk was er om 09:30 een kamer beschikbaar.

Overdag bezoekjes gebracht aan een aantal highlights: de Benh Thanh markt, de kathedraal, postkantoor en het stadhuis. Enorm veel Franse invloeden hier en ook de Amerikanen hebben duidelijk hun sporen nagelaten na de Vietnamoorlog. Daardoor ook een heel andere stad dan Hanoi. Hanoi is in dat opzicht toch nog wat authentieker en Aziatischer. In de avond hebben we een (duur) drankje gedaan op de 52e verdieping van de Bitexco Financial Tower, prachtig uitzicht over de stad! Een drankje doen is overigens goedkoper dan een bezoek aan het uitzichtplatform, daarom zitten er voornamelijk toeristen in de bar.

Vandaag zijn we naar de Cu Chi tunnels geweest. Dat is een gigantisch ondergronds complex dat tijdens de Vietnamoorlog diende als schuilplaats voor de Viet Cong. Gedurende de oorlog verrees een complete ondergrondse stad van meer dan 250km aan tunnels, met woon- en slaapvertrekken, opslagplaatsen, commandoposten, keukens en operatiekamers.

Ook hier was er weer veel propaganda over de manier waarop de Amerikanen keihard zijn verslagen, grappig om te zien dat dat juist in het westen van de wereld andersom is. Er kon ook geschoten worden met Amerikaanse wapens, Robbert heeft gekozen voor de M16.

Morgenvroeg gaan we nog zuidelijker op de kaart, naar Can Tho, om de Mekong Delta te aanschouwen.

1. Helma:
    21 augustus 2016
    Wat een kleurrijke foto's en wat een belevenissen. Zoveel variatie, historie en mooie landschappen. Een reis om nooit te vergeten. Geniet er nog van en komt er weer een mooie aftermovie ???
  2. Annemarie & Emiel:
    21 augustus 2016
    Paste Robbert met zijn lengte wel in de tunnels? Wel een belevenis. Is weer eens wat anders als het Bevrijdingsmuseum bij ons. Misschien moeten ze dat ook hier in het museum laten gebeuren. Beetje schieten met een automatisch wapen. Geniet nog van de laatste dagen. Groetjes Annemarie & Emiel
  3. Rob en Sylvia:
    21 augustus 2016
    Super reis, mooie verhalen en foto's. Nog veel plezier.
  4. Fam. Braam:
    21 augustus 2016
    Geweldige foto's van deze fantastische reis. geniet nog van jullie laatste dagen. Ook die blijven we volgen
  5. Theo en Majaa:
    22 augustus 2016
    Ook nu weer een mooi verhaal, met al jullie belevenissen.
    Geniet van de komende dagen. Wij hebben het programma doorgelezen, en er staan nog een aantal leuke zaken op de agenda, geniet ervan!.
  6. Bas:
    23 augustus 2016
    Even wat dingen teruggelezen. Echt vet wat jullie daar allemaal zien. Mooie foto's ook, met die stad zo s'nachts met al die lichtjes. En echt dik robert met die m16! Veel plezier nog komende dagen!