Hanoi - Dag 2

10 augustus 2016 - Hanoi, Vietnam

Daar zijn we weer! Vandaag stond in het teken van de diversiteit aan bezienswaardigheden die Hanoi te bieden heeft.

In de ochtend gaf het weerbericht aan dat het vanaf 16:00 mogelijk zou gaan regenen/onweren, dat is gelukkig uitgebleven. De bezienswaardigheden liggen nogal verspreid door de stad, lopend is het niet allemaal te doen. Ook zijn de openingtijden heel verschillend. Het Mausoleum waarin onze vriend Ho Chi Minh ligt opgebaard is bijvoorbeeld enkel in de ochtend open en er zijn strikte regels aan verbonden (lees: lange broek en schouders moeten bedekt zijn, camera moet ingeleverd worden).

Eerst hebben we de Hoa Lo gevangenis aangedaan. Deze werd gebouwd door de Fransen om politieke gevangenen op te sluiten. Oorspronkelijk bedoeld voor 450 mensen, maar er zijn periodes geweest dat er meer dan 2000 man hebben gezeten. Later, tijdens de Vietnamoorlog, verbleven hier Amerikaanse krijgsgevangenen. De soldaten noemden de gevangenis Hanoi Hilton. Daarna hebben we een kijkje genomen bij de St. Joseph kathedraal, waar nog steeds tweemaal daags een dienst is.

Overigens weten de Vietnamezen heel goed wie toerist is en wie niet. Het aantal maal dat een fietstaxi zich aanbiedt is niet op twee handen te tellen. Ook is de zin: 'Hey, you wanna buy motorbike for nice price?' niet onbekend voor ons.

In de middag met een taxi naar het noordwesten van de stad gegaan. Kijkje genomen bij de buitenkant van het Mausoleum, enorme oppervlakte en toch wel imposant. Overigens is het zo dat Ho Chi Minh zelf gecremeerd wilde worden, alleen dat verzoek is dus niet gehonoreerd.

Vervolgens de Tempel van de Literatuur bezocht, de eerste universiteit van Vietnam. Helemaal ommuurd en mooi bijgehouden tuinen. Ook een bezoek aan het Oorlogsmuseum, waar de Vietnamezen vol trots de Amerikaanse buit presenteren in de vorm van gevechtsvliegtuigen en tanks, mocht niet ontbreken.

Afsluitend hebben we vanavond een voorstelling van het waterpoppentheater bijgewoond. Met deze poppen worden historische gebeurtenissen uitgebeeld of scènes uit het plattelandsleven. Leuk voor een kwartiertje maar daarna is de spanning er een beetje af.

Morgen gaan we richting Ha Long Bay, waar we op een boot zullen overnachten!

Gegroet, Robbert

1. Annemarie & Emiel:
    10 augustus 2016
    Wat hebben jullie vandaag veel gedaan en gezien! En zoveel mooie foto's! Het is hard werken op zo'n dag haha! Lekker slapen vannacht en op naar het volgende avontuur! Emiel Annemarie Merel en Bas
  2. Helma en Fred:
    10 augustus 2016
    Wat een avontuurlijke vakantie!!! Ziet er allemaal heel sensationeel uit. Heel anders dan wat we gewend zijn. Geniet er nog van en we blijven jullie volgen. Groeten Helma, Fred, Tessa en Bo
  3. Sander:
    15 augustus 2016
    Ik neem aan dat jullie wel een motorbike voor een nice prijs gekocht hebben, toch? Kunnen jullie mooi daarop naar huis, hoeven jullie niet te vliegen!
    Ziet er verder goed uit hoor! :) Geniet ervan!